yogadag
  • Yogadag
  • Om International Yogadag
  • Program
  • Galleri
  • Om Yoga
  • Yama & Niyama
  • FAQ
  • Kontakt os
  • Jump to:
  • Content
  • Navigation

Yama og Niyama i yoga

1398087Yama og Niyama er de første to trin indenfor yoga. De kan kaldes for yoga traditionens "10 bud" og omhandler moralske og etiske guidelines for vores adfærd overfor andre og overfor os selv.

De første fem bud udgør den moralske kodeks (Yama), som hjælper os til nå en tilstand af dyb ligevægt med de andre væsener. Disse fem regler henviser til bekæmpelse af visse negative tendenser, der ofte mødes i mennesker og omtales i de hemmelige orientalske / østlige skrifter som følger: ikke-vold, sandhed, seksuel renhed, ikke-tyveri, ikke-besidderiskhed. 

De sidste fem bud udgør den etiske kodeks (Niyama), som er baseret på tanken om at eksterne regler er utilstrækkelige til at opnå en virkelig dyb transformation (forandring, udvikling), og at personligheden skal omstruktureres gennem personlige principper - den perfekte harmoni i vores indre holdninger og følelser. Derfor er niyama regler for individuel disciplin og de hjælper os til at nå en tilstand af ligevægt med ens egen person og formål i livet. De hemmelige skrifter nævner dem som følger: renhed (både fysisk og mental), tilfredshed, indre åndelig ild, åndelige studier, fuldstændig hengivenhed overfor Gud.

Det er vigtigt at forstå, at så længe vi ikke har opnået åndelig selvrealisering endnu, vil vi ikke være i stand til at observere perfekt disse regler. Men det er vigtigt at forbedre os hele tiden ved at observere dem dag efter dag.

Realiseringen af disse retningslinjer er en ægte daglig spirituel praksis, et levende "barometer" af vores bevidsthed i vores handlinger, ord og tanker.
Disse spirituelle regler favoriserer en bestemt tilstand af resonans med de sublime energier i makrokosmos, og efterlever vi dem handler vi i overensstemmelse med de universelle love. I alle åndelige tradition, er der en vigtig bemærkning om betydningen af ​​at nå en tilstand af harmoni i ens eget liv, før man går videre til mere "avancerede" teknikker. I sandhed, når disse regler observeres kan det spontant medføre tilstande af lykke.

 

Yama

1. AHIMSA
Ordet Ahimsa er sammensat af "A" som betyder "nej", og "HIMSA" som betyder "vold, opposition".

Ahimsa er den indre kvalitet, som stopper dig til at gøre nogen skade til nogen levende væsen gennem tale, tænkning og handling.

Ahimsa betyder den venlighed ikke at torturere og dræbe andre levende væsener, den dybe respekt og beundring for Life i enhver form: planter, insekter, dyr og mennesker.

Ahimsa er meget mere end en anmodning om ikke at være voldelig. Det har positiv betydning for intens og distanceret kærlighed til alle levende væsener.Vold er født af frygt, svaghed, uvidenhed eller rastløshed.

Til styring af vold er således nødvendigt at overvinde disse symptomer gennem en ny, overordnet holdning til livet og gennem reintegrering af alle dine væsen ind i den evige aspekter af den Øverste Virkelighed.

Hvert levende væsen har samme ret til at leve i fred, som du har, og alle væsener bør respektere denne ret. Der er forskellige niveauer af vold og ikke-vold.

Med en meget dårlig motivation man kan vise en slags attitude, der har til formål er at forsøge at føre os i den forkerte retning. Det holdning er den værste form for vold.

For en dårlig handling udført af andre, spørg folk for svære retfærdighed, men for en dårlig handling udført af dem selv, de beder om nåde og tilgivelse.

Men tantrikere vide, at overlegne mand er manden i mea culpa (min fejl) (realisere i alt ærlighed virkningerne af dine egne fejl), den underlegne mand er manden i tua culpa (din skyld) (se andre fejltagelser kun) .

Ahimsa betyder ikke at tolerere eller passivt acceptere vold eller onde. Det betyder at modstå vold og ondskab, men med distance og elske den person, hvorigennem denne onde manifester.

Dette er den ægte holdning Martial Arts, for eksempel. Omvendelse er mere værdifuldt, at straf. Modstanden mod ondskab og kærlighed til den person, der begår det kan og skal sameksistere.

Modstand mod ondskab uden kærlighed fører til vold. Elske en person, der begår onde, uden at modstå det onde er vanvid. Kampen er altid vindes af den, der kæmper med kærlighed.

Ahimsa betyder også mangel på unødig kritik. Det anmoder at respektere andre synspunkter og overbevisninger, at lytte til og indsats med et åbent sind ideer, der ikke er identiske med din egen, til at respektere andres ret til at tænke anderledes og til at tro på forskellige værdier, dine egne.

Udover Ahimsa, bør man praktisere ABHAYA (manglende frygt) og AKRODHA (manglende vrede). Når man drejer permanent til den udødelige del af hans væsen, kan der ikke være mere bange eller vrede, kun visdom og salighed.

2. SATYA
Satya, eller sandfærdighed, er den vigtigste regel i Tantra. Mahatma Gandhi sagde: "Sandheden er Gud og Gud er sandhed." Sandheden var og stadig er højt respekteret og tilbedt i traditionen.

Alle menneskelige aktiviteter er baseret på det talte ord og den person, der vanærer det talte ord ved at være uærlig, kan betragtes som en tyv: han stjæler virkeligheden.

Satya betyder, at du ikke skal sige noget, som du ved er falsk. Det betyder også, at du ikke skal lede andre til fejl ved at gøre dem til at tro, at du ved noget, når man kun antage. Satya indebærer heller ikke at foretage forhastet domme om noget, du kender overfladisk kun.

Satya er et meget stort koncept. Det kræver at være fair play, at opføre sig rigtigt med alle og til at respektere sandheden i tænkning, i handling og i tale. Den ægte tantrisk indvier hele sit liv til sandheden i sin bredeste forstand.

Dette indebærer at tænke i de højeste mønstre og forholde sig til alt, hvad der er overlegen, universelt gyldige og i overensstemmelse med Cosmic Harmony.

Gurdjieff, den store hvide Igangsætte, sagde, at lyve tænker eller taler om ting, man ikke kender. Det betyder ikke bevidst lyver kun.

Hvis du samler alle de teorier, som folk er fremsat på et givet emne, uden at vide noget om det eller vide det overfladisk kun, vil du se, hvor ligger begynder.

Man kender ikke sig selv, han ikke ved noget, men han har teorier om alt. De fleste af disse teorier lyver. Den mest alvorlige liggende er, når vi ved udmærket godt, at vi ikke og kan ikke kende sandheden om tingene, og alligevel aldrig handle i overensstemmelse hermed.

Vi har altid handle og tænke som om vi kendte sandheden. Dette ligger. For eksempel ved vi noget om os selv, og vi virkelig vide, at vi ikke ved noget, men vi aldrig anerkende eller erkende det faktum, vi aldrig indrømme det selv for os, handle og vi tænker og taler, som om vi vidste, hvem vi er. Dette er oprindelsen, i begyndelsen for at lyve.

Derfor er det nødvendigt at lære at fortælle sandheden. Det kan synes mærkeligt. De fleste mennesker tror, ​​at det er nok til at ville fortælle sandheden for at være i stand til at fortælle sandheden. Men det er relativt sjældent, at folk siger, en bevidst løgn.

I de fleste tilfælde, tror de, at de siger sandheden. På trods af dette, ligger de hele tiden, både sig selv og de mennesker omkring dem. At sige sandheden er det sværeste i verden, er det nødvendigt at studere og øve en masse, i lang tid, for at blive i stand til en dag, at sige sandheden.

Ønsket om at fortælle sandheden, alene er ikke nok. For at fortælle sandheden, skal du være i stand til at vide, hvad der er sandt og hvad der er falsk - mest af alt inde i jer.

At sige sandheden er meget vanskelig: før fortælle sandheden, skal du vide det gennem personlig eksperimenteren, skal du opdager sandheden om dig selv.

Vi kan ligge ikke gennem tale alene, men gennem handlinger og holdninger også. At opføre sig som om vi gjorde noget, det gjorde vi ikke, eller at foregive, at vi har opnået noget, der er stadig langt væk fra os, ligger.

At være uærlig over for os selv og / eller efterligne (overfladisk efterligne, hvad vi beundrer i andre) ikke er i overensstemmelse med Satya.

Et andet aspekt af Satya var perfekt udtrykt ved Jesus: "Giv ikke hunde, hvad der er helligt, ikke smide dine perler til svin Hvis du gør, kan de trampe dem under deres fødder, og derefter vende om og rive dig i stykker.." (Mattæus 07:06)

Med andre ord, skal sandheden (hovedsagelig som Den Hellige Åndelige Undervisning) ikke gives uden forskelsbehandling til en person, der ikke værdsætter det og anerkende dens værdi.

Undertiden fantasy fordrejer sandheden, med eller uden bevidst hensigt. Som et resultat, vi lever i en verden af ​​drømme, hvor vi ser verden, som vi gerne vil, at det er og ikke som det er. Fra Yoga synspunkt, er dette en overtrædelse af Satya på grund af en stor overfladiskhed i tænkning.

De hellige tekster af Yoga tradition siger, at sandheden vil blive brugt til alles gavn og ikke at ødelægge eller skade de levende væsener. Selv hvis du fortæller sandheden, men ved at gøre så man skader et levende væsen, begår man en stor fejl, og du ikke følger korrekt Satya, overtræder på samme tid Ahimsa.

Den Store Sage Vyasa sagde: "Den kloge mand skal først beslutte, hvad der er godt for de levende væsener, og kun efter at han kan tale, afstå fra at lyve." Som vi så ovenfor, for at fortælle og især at formidle sandheden, er det bydende nødvendigt at indse, at sandheden i os selv i første omgang.

Dette sker gennem praktiske eksperimenter af denne sandhed. Derfor er den dybeste og den højeste betydning Satya er den komplette indre forvandling førte til opdagelsen af ​​den evige indre essens, den udødelige ånd (ATMA).

I overensstemmelse med vores niveau af bevidsthed, bliver sandheden mere kompleks. Det, som du troede var rigtigt i barndommen, afslører at være falske eller ligegyldig, når du har nået den modne alder.

Ikke desto mindre, at "sandheden" af barndommen var nødvendigt og nyttigt, fordi igennem det du har opdaget den virkelige sandhed om den modne alder.Dette gælder for spirituel praksis også. I begyndelsen, kan kun små sandheder gives og modtages.

Efter indre forvandling, bliver disse små sandheder ubetydelige aspekter af en generel sandhed, at du tager fat nu i sin fylde. Lao Tse, den berømte kinesiske Sage, sagde, at alt, hvad der kan siges om den Højeste Sandhed bliver en løgn, når du når det.

3. ASTEYA
ASTEYA betyder "ikke stjæle". Dette indebærer ikke at tage noget, der ikke er dit, at bruge noget, kun den måde, det er meningen, der skal anvendes, eller den måde, det er tilladt at blive brugt.

ASTEYA kræver derfor mangel på grådighed. Ønsker besat at have noget at nogen andre har, selv om det er nødvendigt eller værdifuldt for os, fører til mangel på balance og ulykkelighed.

The Sage Vyasa sagde: "ASTEYA realiseres, når yogi, uden noget ønske, nægter at tage den i besiddelse af ting, der tilhører andre."

Derfor, hvis nogen ønsker besat noget, der BELON GS til en anden person, og tager det, han er en tyv. Hvis han ikke tage det, så er det ikke en tyv, men han følger ikke ASTEYA heller.

ASTEYA er, når du ikke tager og ikke ønske noget værdifuldt, der tilhører en anden person. ASTEYA indebærer også at afstå fra enhver form for uretfærdighed, at lade alle få præcis, hvad han / hun fortjener.


4. BRAHMACHARYA
Brahmacharya betyder kontinens, omkvæd, tilbageholdelse. I den tantriske vision er Brahmacharya realiseres gennem sublimering og transmutation af den seksuelle energi, bruger det til psyko-mentale og åndelige formål.

Hemmeligheden her er at realisere en perfekt kontrol over den seksuelle energi, men ikke ved at give op sex, men gennem et plenarmøde erotisk aktivitet, hvor parret adskiller orgasme fra ejakulation og suspenderer ejakulation, uanset hvor længe, ​​intens for ofte elskov.

Formålet med at suspendere sædafgang er dobbelt: at bevare sædvæsken (sparer energi og dermed opnå højere tilstande af seksuel nydelse og tilfredsstillelse) og forvandle sin energi (opnå udvidede niveauer af bevidsthed).

De seneste konklusioner fra moderne sexologi enig med de traditionelle tantriske lære. Seksuelle terapeuter er nu begyndt at opfordre par til at fokusere mere på processen med elskov snarere end slutresultatet (ejakulation).

Den hemmelige afhandling Vijnana Bhairava Tantra siger: "Bliv ved (erotisk) ild i begyndelsen og undgå gift enden."

Tilfredshed fundet på denne måde, er langt større end med en udløsning orgasme. Det mest revolutionerende indgåelse af seksuelle undersøgelser er, at mennesket ikke behøver at ejakulere på alle, når de foretager kærlighed til en kvinde.

De grundlæggende fejl par gøre, på grund af uvidenhed og dårlig vane, er at tro, at udløsning og orgasme er en og samme ting, kan der orgasme opnås gennem udløsning, og som derfor ejakulation er den maksimale glæde for par.

Nogle kvinder tror, ​​at hvis de ikke er i stand til at bringe deres mand til en kraftig sædafgang de ikke sanselig nok. Der er intet mere falsk.

Sagt med ekstrem enkelhed, orgasme er en intens beatific tilstand af bevidsthed og annullering af ego, med dyb harmoniserende, afslappende og regenererende virkning.

Mandlige og kvindelige sædafgange er kun komplekse fysiologiske processer eksplosivt energiske udledning med dim manifestation af en kort, begyndende orgasme, oplevede i en selvisk ensidig måde. Under ejakulation den vitale energi hurtigt spildt for noget formål (undtagen, selvfølgelig, når undfangelsen ønskes).

I denne helt nye og åndelig tilgang, bliver seksualiteten en modalitet af selverkendelse og spirituel vækst. Den ekstraordinære intensiteten af ​​følelser følte på denne måde transfigures både mand og kvinde, afslører ukendte dimensioner af deres psyke.

Seksuel forening mellem to elskende, der elsker dybt hinanden bliver en modalitet at koncentrere og lede bevidstheden "aktivitet mod det Højeste Væsen.

På grund af den enorme intensitet af denne union, bevidstheden om både elskere udvikle og smelte, i begyndelsen mellem sig selv og senere med den Kosmiske Bevidsthed.

Den ubeskrivelige salighed følte omfatter alle ting og væsener. Alt, er uændret, er en uendelig tørst efter Enhedslisten, kun en elsker og en elsket-en.

5. APARIGRAHA
APARIGRAHA betyder "ikke at hobe op". Betydningen af ​​dette er ikke at samle det, som du egentlig ikke brug for, fordi det skaber uønskede links, hindrer en harmonisk udvikling af mennesket.

APARIGRAHA betyder ikke at være tilfreds med lidt, men helt at nyde, hvad du har, selv om dine ejendele er meget beskedne.

Nøglen her er at have fuld kontrol over dine ejendele, og ikke at tillade dem at styre dig gennem grådighed eller besiddertrang, at de kan skabe.

Med den samme lykke, vi nyder fysiske, psykiske eller åndelige besiddelser, bør vi være i stand til at give dem avay. Besidder dine ting og indre kvaliteter, som om du ikke ville have dem.

Men de materielle besiddelser er ikke en hindring, hvis du er perfekt løs, og det betyder ikke ligegyldige, men helt klar på det sted af disse ejendele i dit liv.

 

 

Niyama

1. SAUCHA
SAUCHA betyder renlighed, renselse. Det indebærer renlighed af kroppen (både indvendigt og udvendigt) og mental rensning (fjerne negative tanker og mental agitation).

SAUCHA omfatter seks traditionelle teknikker til rensning kaldet Shat kriya. En vigtig faktor for at holde kroppen og sindet rent, er gennem kosten. Rene og friske fødevarer er reglen for et sundheds-bevidst individ.

Den måde, vi spiser, kan gøre en stor forskel. Tyg maden ordentligt, fokuser dit sind på den hellige handling at spise og nære din krop. Du helliggør handlingen gennem din bevidsthed om det.

2. SANTOSHA
SANTOSHA betyder "tilfredshed". Det er bydende nødvendigt at acceptere med glæde, hvad livet byder på her og nu, uden unødigt at bruge energi, der lever i fortiden eller fantasere om fremtiden.

Disse aktiviteter er det meste af tiden ubrugelige og sterile mentale øvelser. SANTOSHA er ikke fatalisme, men fokuserer i nuet og at leve det fuldt ud. Det betyder åbningen mod den fortsatte eksperimenter og klar opfattelse af, hvad der nu er: det unikke i hvert øjeblik.

SANTOSHA er kærlig verden, den måde det er. Den kendsgerning, at være her og nu afslører den størst mulige ecstasy. Intet af hvad der findes i denne verden skal ændres: hvad der skal virkelig ændret sig, er din indre holdning til alt, hvad der omgiver dig.

3. TAPAS
Ordet TAPAS dannes fra roden "TAP" som betyder "at brænde", "at udstråle", "skal fortæres af ild". Ilden er symbolet for den brændende ønske eller for uovervindelige vilje til at opnå noget.

Dog skal dette ønske eller vilje udøves på en helt utilknyttet og tålmodig måde, hvor du giver afkald på frugterne (resultater) af dine handlinger (ved at dedikere din indsats til Højesteret Kosmiske Bevidsthed).

Derfor indebærer Tapas en ivrig indsats rettet mod et bestemt formål. Tapas realiseres gennem disciplin og nøjsomhed, dvs gennem en bevidst og vedvarende indsats for at modstå alle fristelser og at overvinde alle hindringer, der står mellem dig og dit mål. 
Tapas er af tre typer:
Tapas af kroppen (KAYIKA), for eksempel kontinens (Brahmacharya), ikke-vold (Ahimsa), faste (en gang om ugen), osv.
Tapas af talen: ved hjælp af ord, der er sandt og ikke skade noget levende væsen. En meget speciel form for Tapas af talen er Mauna - stilheden.

Mauna indebærer ikke at tale med alle i en vis periode (en dag eller et par timer). Et overlegent niveau i Mauna er mental stilhed, dvs holde sindet helt stille. Mauna har ekstremt gavnlige effekter, du sparer mental energi, opnår klarhed og skærpet indsigt.

Tapas af sindet (MANASIKA): en fuldkommen fred i sindet, ubesværet selvkontrol, mangel på negative tanker, fjerne pessimisme.
Tapas er meget relateret til viljestyrke. I YOGA praksis indebærer Tapas udholdenhed og den daglige praksis.

Nogle mennesker begynder at praktisere yoga og er entusiastiske i starten, men når nogle hindringer synes de holder op med det samme. Den undgå ubehag er ikke en positiv indstilling, men et tegn på svaghed.

4. SVADHYAYA
"SVA" betyder "selv" og "ADHYAYA" betyder "studiet gennem fordybelse".Derfor SVADHYAYA betyder "studiet af selvet gennem fordybelse".

Det betyder både studiet af den indre menneskelige selv og undersøgelse af objektiv videnskab af hele (yoga), som fører til opdagelsen af ​​Selvet.

Denne videnskab omfatter alle de autentiske åndelige viden om vores planet.Som en bi samler nektar mange blomster, skal yogien berige sig selv med alle de ægte sandheder alle åndelige veje.

En kontinuerlig læsning af, og oprigtig refleksion på de traditionelle tekster til visdom, forbereder vejen for at eksperimentere gennem personlig praksis, de højere niveauer af viden og bevidsthed.

I modsætning til den almindelige opfattelse, disse tekster er ikke filosofiske synspunkter alene, men praktisk vejledning om, eksperimenterer nye sindstilstande.

Sprog bruges som en forklarende tilskyndelse mod befriende oplevelse. I begyndelsen, kan nogle af disse tekster synes at give nogen mening, især til en vesterlænding.

Men de formidler ekstremt dybe visdom og indeholder sammenfattede oplysninger, som formodes at blive mediteret (samyama) på.

Foreslåede aflæsninger:
SHIVA Samhita
Yoga Sutra af Patanjali
GERANDA Samhita
Bhagavad Gita
De fire evangelier
Evangeliet ifølge Thomas
KFB Teh Ching af Lao Tse
De Upanishaderne
Tabula SMARAGDINA og Sefer JESIRAH, to kabbalistiske tekster
Hatha Yoga PRADIPIKA
Normalt, de traditionelle tekster er tilgængelige i oversættelse alene. Desværre, gennem oversættelse en masse af den oprindelige mening går tabt.

Læs mere end to oversættelser af de samme tekster og forsøge at blive fortrolig med de tekniske betingelser og med deres mange betydninger.

5. ISHVARA PRANIDHANA

ISHVARA betegner et niveau af kosmisk bevidsthed, som er meget tæt på den vestlige forestilling om Gud.

ISHVARA PRANIDHANA er den tilstand af permanent fællesskab med den Kosmiske Bevidsthed og total overgivelse til den kosmiske vilje. Det betyder, at placere din bevidsthed, sind og krop helt, helt, grundigt ind i Superior kosmiske vilje.

Det betyder at samarbejde med de højere niveauer af kosmiske manifestation gennem en oprigtig og intens længsel mod at integrere dit væsen i Universal Harmony.

Tweet
Share
Back to Top